Abstract
I dette kapitel har vi fokus på, hvordan læreren kan skabe mulighed for elevens deltagelse i den litterære samtale. Gennem tre temaer - forudsætningsbarrierer, sociale forhandlinger og lærerinvolvering - stiller vi skarpt på, hvilke muligheder og begrænsninger der er for elevens deltagelse. Kapitlet er desuden et specialpædagogisk bidrag til debatten om mundtlighed i skolen. Vi forstår nemlig ikke elevens mundtlige deltagelse som noget, der alene knytter sig til danskfaget eller fagene i almindelighed, men har også fokus på elevens tilhørsforhold i et fællesskab, hvor konteksten er betydningsfuld for interaktion og samtale mellem de tilstedeværende i klassen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Meget mere mundtlighed |
Redaktører | Lene Illum Skov |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 28 jan. 2022 |
Sider | 123-141 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 9788750058977 |
Status | Udgivet - 28 jan. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- deltagelse
- deltagelsesmuligheder
- handleevne
- specialpædagogik
- Skoler, fag og institutioner
- mundtlighed
- specialpædagogik