Mulighed for mundtlig deltagelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel har vi fokus på, hvordan læreren kan skabe mulighed for elevens deltagelse i den litterære samtale. Gennem tre temaer - forudsætningsbarrierer, sociale forhandlinger og lærerinvolvering - stiller vi skarpt på, hvilke muligheder og begrænsninger der er for elevens deltagelse. Kapitlet er desuden et specialpædagogisk bidrag til debatten om mundtlighed i skolen. Vi forstår nemlig ikke elevens mundtlige deltagelse som noget, der alene knytter sig til danskfaget eller fagene i almindelighed, men har også fokus på elevens tilhørsforhold i et fællesskab, hvor konteksten er betydningsfuld for interaktion og samtale mellem de tilstedeværende i klassen.
OriginalsprogDansk
TitelMeget mere mundtlighed
RedaktørerLene Illum Skov
Antal sider19
UdgivelsesstedKbh.
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato28 jan. 2022
Sider123-141
Kapitel7
ISBN (Trykt)9788750058977
StatusUdgivet - 28 jan. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • deltagelse
  • deltagelsesmuligheder
  • handleevne
  • specialpædagogik
  • Skoler, fag og institutioner
  • mundtlighed
  • specialpædagogik

Citationsformater