Abstract
I dette kapitel har vi fokus på, hvordan læreren kan skabe mulighed for elevens deltagelse i den litterære samtale. Gennem tre temaer - forudsætningsbarrierer, sociale forhandlinger og lærerinvolvering - stiller vi skarpt på, hvilke muligheder og begrænsninger der er for elevens deltagelse. Kapitlet er desuden et specialpædagogisk bidrag til debatten om mundtlighed i skolen. Vi forstår nemlig ikke elevens mundtlige deltagelse som noget, der alene knytter sig til danskfaget eller fagene i almindelighed, men har også fokus på elevens tilhørsforhold i et fællesskab, hvor konteksten er betydningsfuld for interaktion og samtale mellem de tilstedeværende i klassen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Meget mere mundtlighed |
| Redaktører | Lene Illum Skov |
| Antal sider | 19 |
| Udgivelsessted | Kbh. |
| Forlag | Akademisk Forlag |
| Publikationsdato | 28 jan. 2022 |
| Sider | 123-141 |
| Kapitel | 7 |
| ISBN (Trykt) | 9788750058977 |
| Status | Udgivet - 28 jan. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- deltagelse
- deltagelsesmuligheder
- handleevne
- specialpædagogik
- Skoler, fag og institutioner
- mundtlighed
- specialpædagogik