Multimodale scenarier i de pædagogiske diplomuddannelser: domænekendskab

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

202 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med MUSC-projektet er derfor at designe og afprøve interventioner (i form af didaktiske designs), hvor praksiskoblende- og udviklende undervisning i professionsrettede moduler om me-tode, videnskabsteori og didaktik på de pædagogiske diplomuddannelser anvendes til at fremme studerendes oplevelser af meningsfuld og aktiverende undervisning.

Projektets hypoteser er:
• at studerende på professionsrettede moduler orienterer sig ud fra de praksisser, de allere-de deltager i (fx arbejdspraksisser), og
• at kobling hertil og evt. udvikling heraf vil virke meningsfuldt og aktiverende samt
• at hybride/fleksible designs, baseret på scenariedidaktik og anvendelse af multimodale læ-remidler/-miljøer, kan imødekomme dette.

For at komme nærmere, hvad der kan menes med ’meningsfuld og aktiverende undervisning’ for de studerende på både PD og DEP, vil vi i MUSC arbejde ud fra et overordnet praksisteoretisk per-spektiv med fokus på oversættelse og transformation af viden og handlinger på tværs af forskellige domæner, praksisser og kontekster. Det skyldes, at den overordnede didaktiske intention i begge uddannelser er at skabe betingelser for praksiskoblende og praksisudviklende undervisning og læring (jf. uddannelsernes formål).
OriginalsprogDansk
ForlagProfessionshøjskolen Absalon
Antal sider24
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater