Multimodalitet 1.-6. klasse: Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv

Simon Skov Fougt, Mikkeline Blatt Hoffmeyer, Anne Løvland

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Abstract

Denne bog er rettet mod danskundervisning på læreruddannelsens undervisningsfag dansk 1.-6. klasse. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen. Der lægges særlig vægt på, hvorfor og hvordan man underviser i dette i indskolingen.

Det er gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion. Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster.

Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder billedbøger, mockumentary, reklamefilm, lydfortællinger, teaterforestillinger, fagbøger og animationsfilm. Derudover sættes der fokus på at arbejde med kildekritik på eksempelvis hjemmesider og hos influencers. I forlængelse af modelanalyserne lægger bogen løbende op til produktive opgaver.

Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen, men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få et vigtigt perspektiv på danskundervisningen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Udgave1.
Antal sider244
ISBN (Elektronisk)978-87-7160-976-9
StatusUdgivet - jan. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater