Multimodalitet som didaktisk kategori

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Udgangspunktet for denne artikel er en kritisk-konstruktiv analyse
af en række kernebegreber inden for multimodalitetsteori.
Hvordan skal et sammensat begreb som multimodalitet egentlig
forstås? Og hvordan kan et sprog om multimodalitet udvikles
og anvendes inden for en didaktisk teoridannelse? Det kritiske
afsæt danner grundlag for en videreudvikling af den socialsemiotiske
teori om multimodalitet i en fænomenologisk retning.
Artiklen er derfor bygget op om et dobbelt perspektiv på multimodalitet.
Hensigten er en gensidig befrugtning af to traditioner,
den socialsemiotiske og den fænomenologiske, med henblik på
at udvikle et mere konkret fagsprog om multimodalitet, der kan
anvendes til didaktisk analyse. Den kritiske del sætter særligt fokus
på modus, modalitet og multimodalitet som kernebegreber i
en grundlagsdiskussion. Den konstruktive del giver i forlængelse
heraf et bud på, hvordan multimodale tegn kan forstås og analyseres
med basis i en fænomenologisk teori om krop, tegn og erkendelse.
Det didaktiske perspektiv bliver demonstreret med en
eksempelanalyse af en multimodal model i et digitalt læremiddel.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer5
Sider (fra-til)60
Antal sider85
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - dec. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater