Mundtlighed og dialog som en didaktisk opmærksomhed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Preben Olund Kirkegaard giver i denne artikel en oversigt over undervisningens centrale element: dialogen mellem lærer og elev. Det er et vigtigt redskab at kunne stille forskellige typer af spørgsmål, hvis man som lærer vil praktisere dialogisk undervisning med en mundtlig faglighed for øje. Nogle bestemte typer af spørgsmål vil kunne understøtte en åbning af dialogen. Andre spørgsmål vil lukke af for dialog. Nogle spørgsmål kan fremme refleksion hos eleverne til forskel fra de spørgsmål, hvor læreren tjekker elevernes forståelse. Allerede i læreruddannelsen bør de studerende indskærpes betydningen af at kunne arbejde didaktisk med spørgsmål i den dialogiske undervisning. Det er ikke nok at have viden om dette. Det skal praktiseres og øves mange gange,
før det beherskes. I artiklen profleres principperne ved dialogisk undervisning,
fordi dialogisk undervisning tilsyneladende kan udgøre en forskel i forhold til
elevernes engagement i undervisningen. Artiklens ambition er dels at opridse viden fra feltet samt at påpege, hvorfor dialogisk undervisning er et væsentligt område at forske mere i, og er yderst relevant for lærere og læreruddannere.
OriginalsprogDansk
BogserieKognition & Paedagogik
Vol/bind28
Udgave nummer108
Sider (fra-til)54-67
Antal sider14
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 24 jun. 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater