Museet som fremmed (klasse)rum

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    En junidag i 2016 mødte 22 pædagogstuderende op til undervisning på M/S Museet for Søfart. Undseelige i et hjørne af museets imponerende foredragsområde tog de undrende imod forklaringen om, hvorfor de befandt sig på et museum. Spørgsmålet: ”Er det her virkelig relevant for os”? syntes – om end uudtalt - at runge i luften. Og undervisernes optimistiske påstand om, at pædagoger og museer har brug for hinanden, havde ikke i første omgang den overbevisende effekt, vi havde håbet på. Vi stod over for et samarbejde, som skulle vise sig at blive et lærerigt møde mellem en almen pædagogisk praksis og en traditionel kulturinstitution. Og vi stod over for et undervisningsforløb, hvor de studerendes uventede refleksioner over- og reaktioner på museumsinstitutionen gjorde, at forløbet blev en mindst lige så vigtig læreproces for os som undervisere, som det var for de studerende.
    OriginalsprogDansk
    TitelBørn, kulturarv og museer
    RedaktørerBenedicta Pécseli
    Antal sider8
    UdgivelsesstedJelling
    ForlagNationalt Videnscenter for Historie- og Kulturformidling
    Publikationsdatojun. 2017
    Sider55-62
    ISBN (Trykt)978-87-93587-03-8
    StatusUdgivet - jun. 2017

    Citationsformater