Abstract
En junidag i 2016 mødte 22 pædagogstuderende op til undervisning på M/S Museet for Søfart. Undseelige i et hjørne af museets imponerende foredragsområde tog de undrende imod forklaringen om, hvorfor de befandt sig på et museum. Spørgsmålet: ”Er det her virkelig relevant for os”? syntes – om end uudtalt - at runge i luften. Og undervisernes optimistiske påstand om, at pædagoger og museer har brug for hinanden, havde ikke i første omgang den overbevisende effekt, vi havde håbet på. Vi stod over for et samarbejde, som skulle vise sig at blive et lærerigt møde mellem en almen pædagogisk praksis og en traditionel kulturinstitution. Og vi stod over for et undervisningsforløb, hvor de studerendes uventede refleksioner over- og reaktioner på museumsinstitutionen gjorde, at forløbet blev en mindst lige så vigtig læreproces for os som undervisere, som det var for de studerende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn, kulturarv og museer |
Redaktører | Benedicta Pécseli |
Antal sider | 8 |
Udgivelsessted | Jelling |
Forlag | Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulturformidling |
Publikationsdato | jun. 2017 |
Sider | 55-62 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93587-03-8 |
Status | Udgivet - jun. 2017 |