Musikaktiviteter i socialpædagogisk indsats med mennesker med erhvervet hjerneskade.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktFormidling

Abstract

Baggrund:
Stenderups forskning (2020) peger på, at musikaktiviteter kan bidrage til udvikling af sociale kompetencer, kognitive funktioner (hukommelse, motorik og sprog) samt til oplevelsen af meningsfuldhed hos mennesker med erhvervet hjerneskade. Også når de, der varetager og facilitere musikaktiviteten, ikke er uddannet med specifikke musikalske kompetencer indenfor musikterapi eller musikpædagogik. Et opmærksomhedspunkt i forskningen er betydningen af brug af musik fra borgerens hverdagskultur. Forskningen peger ligeledes på, at socialpædagoger gennem musikalsk samvær og musikaktiviteter ser borgeres potentialer fra andre og flere perspektiver samtidig med, at socialpædagoger italesætter, at der er brug for kompetenceløft når borgerens musik fra hverdagskulturen skal imødekommes.

Formål:
For at flere mennesker med erhvervet hjerneskade kan få gavn af forskningens resultater igangsættes et kompetenceudviklingsforløb for uddannede og kommende pædagoger. Dette er et samarbejde mellem pædagoguddannelsen i Ikast, VIA og Specialområdet Hjerneskadet, region Midtjylland og støttes økonomisk af Helsefonden.

Metode:
Der igangsættes et kompetenceudviklingsforløbet, hvor deltagerne gennem ½ år tilbydes undervisning og vejledning. Udgangspunktet er, at undervisningen tager udgangspunkt i deltagernes konkrete praksis. Det betyder, at de 15 medarbejder, der har forskellige uddannelsesmæssige baggrund, indgår i et tværprofessionelt samarbejde i egen praksis og tværsektorielt i kompetenceudviklingsforløbet. Der skal afprøves aktiviteter i egen praksis sammen med udvalgte borgere. Studerende fra pædagoguddannelsen tilknyttes forløbet og skal følge undervisningen og overvære og/eller deltage i medarbejdernes praksisaktiviteter og inddrage viden i deres egne praktikker i uddannelsen. Derudover deltager studerende i empiriindsamling og anvender den i forbindelse med afslutningsopgaver på moduler på pædagoguddannelsen.

Konklusioner / resultater:
Der laves spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppeinterview efter hhv. 3 måneder og 1 år til analyse af, i hvilken grad kompetenceudviklingsforløbet implementeres efterfølgende. Formidling af egen og de studerendes analyser bliver mindre artikler til fagligt relevante tidsskrifter samt foldere til institutioner, borgere og pårørende.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2021
StatusUdgivet - 2021
BegivenhedNUVO-konference Forståelser af udsathed – en tværprofessionel udfordring - Middelfart
Varighed: 23 sep. 202124 sep. 2021

Konference

KonferenceNUVO-konference Forståelser af udsathed – en tværprofessionel udfordring
ByMiddelfart
Periode23/09/2124/09/21

Citationsformater