Musikalske mulighedsrum i dagtilbud, der understøtter børns stemmer og perspektiver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelpeer review

Abstract

Børneperspektiver er et centralt begreb i Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. Dette er helt sikkert ikke gået danske pædagogers næse forbi, og begrebet nævnes da også hele atten gange i den politiske aftaletekst. Dog begrebsafklares det ikke yderligere. Formålet med nærværende artikel er, at belyse det pædagogiske arbejde med børneperspektiver i en musikdidaktisk rammesætning. Artiklens væsentlige pointe er belysningen af det vidensgab, der eksisterer i både- den danske og internationale forskning angående et specifikt ”hvordan”, når det omhandler musikalsk kvalitet i dagtilbud, som betinget af et kontinuerligt arbejde med institutionens eksisterende børnesyn samt refleksioner omkring børns deltagelsesmuligheder og perspektiver.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
ISSN2446-2810
StatusAfsendt - 1 jan. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Citationsformater