Abstract
Den aktuelle debat går på, at det er et problem, at de dygtigste og klogeste studerende fravælger lærerfaget. Debatten er velkommen. For at højne kvaliteten af undervisningen må vi have flere af de dygtigste til at vælge læreruddannelsen. Pasi Sahlberg udfordrede denne påstand i fægtesalen på Christiansborg fredag den 4-10-2019 og kalder den en myte. Som eksempel viser han den akademiske profil for de optag-ne studerende på læreruddannelsen på Universitetet i Helsinki. Her var der 2300 ansøgere om 120 pladser på studiet i år 2014. Universitetet kunne med andre ord vælger fra alle hylder da de skulle uddele pladserne og dermed også vælge at uddele pladserne til ansøgerne med de højeste karakterer og akademiske færdigheder. Optagelsesprocessen på læreruddannelsen i Finland har imidlertid fokus på andre aspekter end ansøgernes karakterer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 18 okt. 2019 |
Udgivelsessted | https://www.linkedin.com/pulse/myter-og-realiteter-om-l%C3%A6reruddannelsen-i-finland-preben-kirkegaard/?published=t |
Antal sider | 2 |
Status | Udgivet - 18 okt. 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv