TY - CHAP
T1 - Når børn leger anderledes, end de voksne forventer
AU - Bernstorff, Benedicte
PY - 2021/10/27
Y1 - 2021/10/27
N2 - Kapitlet diskuterer, hvordan børns selvorganiserede leg kan blive overset, misforstået eller afbrudt, så børnene forstyrres i deres legefællesskaber, fordi lege opleves som ’ikke leg’ eller som udfordringer i legekompetencer. Kapitlet belyser teoretisk og empirisk, hvordan leg kan forstås i et pædagogisk perspektiv som en institutionel problematik frem for en individorienteret problematik. Hensigten hermed er at vise, hvordan pædagoger kan understøtte børnenes deltagelse i selvorganiserede legefællesskaber ved at tage afsæt i ”legens sociale sprog”. Derigennem gives et bud på, hvordan pædagoger kan få blik for børns forståelse af, hvordan rammesætning af leg og børnefællesskab har betydning for børns leg.
AB - Kapitlet diskuterer, hvordan børns selvorganiserede leg kan blive overset, misforstået eller afbrudt, så børnene forstyrres i deres legefællesskaber, fordi lege opleves som ’ikke leg’ eller som udfordringer i legekompetencer. Kapitlet belyser teoretisk og empirisk, hvordan leg kan forstås i et pædagogisk perspektiv som en institutionel problematik frem for en individorienteret problematik. Hensigten hermed er at vise, hvordan pædagoger kan understøtte børnenes deltagelse i selvorganiserede legefællesskaber ved at tage afsæt i ”legens sociale sprog”. Derigennem gives et bud på, hvordan pædagoger kan få blik for børns forståelse af, hvordan rammesætning af leg og børnefællesskab har betydning for børns leg.
KW - Børn og unge
KW - institutionel rammesætning
KW - legens sociale sprog
KW - selvorganiseret leg
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772340333
T3 - Pædagogik og læring
SP - 137
EP - 156
BT - Udsatte børn eller udsatte miljøer?
A2 - Munck, Crisstina
A2 - Kirkeby, Johanne Vinter
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -