Når børn leger anderledes, end de voksne forventer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet diskuterer, hvordan børns selvorganiserede leg kan blive overset, misforstået eller afbrudt, så børnene forstyrres i deres legefællesskaber, fordi lege opleves som ’ikke leg’ eller som udfordringer i legekompetencer. Kapitlet belyser teoretisk og empirisk, hvordan leg kan forstås i et pædagogisk perspektiv som en institutionel problematik frem for en individorienteret problematik. Hensigten hermed er at vise, hvordan pædagoger kan understøtte børnenes deltagelse i selvorganiserede legefællesskaber ved at tage afsæt i ”legens sociale sprog”. Derigennem gives et bud på, hvordan pædagoger kan få blik for børns forståelse af, hvordan rammesætning af leg og børnefællesskab har betydning for børns leg.
OriginalsprogDansk
TitelUdsatte børn eller udsatte miljøer? : med daginstitutionslivet i fokus
RedaktørerCrisstina Munck, Johanne Vinter Kirkeby
Antal sider20
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato27 okt. 2021
Sider137-156
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788772340333
StatusUdgivet - 27 okt. 2021
NavnPædagogik og læring
ISSN2445-4737

Emneord

  • Børn og unge
  • institutionel rammesætning
  • legens sociale sprog
  • selvorganiseret leg

Citationsformater