Når børn leger sammen i vuggestuen

Kaare Werner Nielsen, Kim Jerg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

I dette kapitel beskriver vi, hvordan det pædagogiske personale kan forholde sig til de yngste børn i dagtilbud og deres leg. Vi trækker især på den amerikanske professor Cathrine Garvey (1979/1990), den danske børnekulturforsker Flemming Mouritsen (1996/2016) og tre norske legeforskere: Gunvor Løkken (1997, 2005), samt Ellen Os og Elisabeth Bjørnestad (2016). Trods forskellige videnskabelige ståsteder har de fem meget til fælles i synet på børn og leg. Undervejs anvender vi feltobservationer fra forskningsprojektet PLAY LAB: små børns lege og pædagogens deltagelse (Jerg, Jørgensen & Nielsen 2019). Vi har hen over er år på individuel basis foretaget 15-20 kortere og fire længerevarende feltarbejder af små børns lege og pædagogers deltagelse. Ved at koble vores feltobservationer med forskning udleder vi et bud på, hvordan pædagoger bedst muligt kan rammesætte, guide og støtte små børns lege.
OriginalsprogDansk
TitelLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg.
RedaktørerLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Antal sider15
UdgivelsesstedKbh.
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato25 sep. 2019
Sider77-91
ISBN (Trykt)978-87-500-5292-0
StatusUdgivet - 25 sep. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • lege
  • legekultur
  • legestøtte
  • samspil
  • vuggestuebørn
  • Legens processer

    Kaare Werner Nielsen (Oplægsholder)

    2 sep. 2019

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Fil

Citationsformater