Når børn trives i børnehaven

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Trivsel figurerer forrest i Dagtilbudslovens målbeskrivelse, men begrebet er komplekst og flertydigt. Hvordan ved pædagoger, at børn er i trivsel og hvilken betydning har de voksne for børns trivsel i børnehaven? Artiklen søger at besvare spørgsmålet ved at præsentere pointer fra et ph.d.-projekt, som viser børn og pædagogers forskellige opfattelser af trivsel i børnehaven. Pædagogerne arbejder med afsæt i idealet om det glade afstemte barn, hvis kropslige glædesytringer ses med en særlig se-teknik: Det kropslige øje. Børnene selv peger på børnefællesskabet og børns egne aktiviteter som væsentlige glædesfaktorer, og tildeler ikke de voksne stor betydning, når de skal fortælle, hvad der gør dem glade i børnehaven. Voksne er ikke uvigtige for børns trivsel i børnehaven, men børnene skaber selv trivsel ved på en og samme tid at leve op til og udfordre de voksnes forventninger som deltagere i undergrundslivet, der finder sted parallelt med de pædagogstyrede aktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
Vol/bindFebruar
Udgave nummer1
Sider (fra-til)72-81
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • børn

Citationsformater