Når børns personlighed og følelsesliv bliver en del af skolens evalueringspraksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I overensstemmelse med ideen om livslang læring forventes danske skolebørn i stigende grad at skulle vurdere deres kompetencer og dem selv i løbet af skoledagen. Karakteristisk for disse selvevalueringspraksisser er, at de i dag ikke kun knytter sig til børnenes faglige kompetencer. De går ofte også tæt på børnenes sociale og personlige følelsesliv. Denne artikel tager udgangspunkt i et etnografisk observationsstudie, hvori vi igennem 2 år har undersøgt, hvad der udspiller sig, når børn på 3., 4. og 5. klassetrin deltager i forskellige typer af selvevalueringspraksisser i skolen. Vi går tæt på børnenes oplevelser og præsenterer eksempler på, hvilke erfaringer børnene gør sig, når de skal tage stilling til deres følelsesliv og klassens sociale fællesskaber. I forlængelse heraf problematiserer vi, at selvevalueringspraksisser i dag er integrerede i skolen på måder, der gør, at børnene ikke kan undsige sig at deltage i dem – selv i de sammenhænge hvor skolen går uhensigtsmæssigt tæt på børnenes privat- og følelsesliv.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Vol/bind39
Udgave nummer2-3
Sider (fra-til)93-104
Antal sider12
ISSN0800-1669
DOI
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Børneliv
  • Inklusion
  • Lærerfaglighed
  • Selvevaluering
  • Skoler, fag og institutioner
  • Skoler, fag og institutioner
  • Børneliv
  • Inklusion
  • Lærerfaglighed
  • Selvevaluering
  • Skolens Børn

    Grumløse, S. P. (Projektleder), Kaas, L. A. (Projektdeltager) & Berg, M. S. (Projektdeltager)

    01/11/1731/12/19

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater