Projekter pr. år
Abstract
I overensstemmelse med ideen om livslang læring forventes danske skolebørn i stigende grad at skulle vurdere deres kompetencer og dem selv i løbet af skoledagen. Karakteristisk for disse selvevalueringspraksisser er, at de i dag ikke kun knytter sig til børnenes faglige kompetencer. De går ofte også tæt på børnenes sociale og personlige følelsesliv. Denne artikel tager udgangspunkt i et etnografisk observationsstudie, hvori vi igennem 2 år har undersøgt, hvad der udspiller sig, når børn på 3., 4. og 5. klassetrin deltager i forskellige typer af selvevalueringspraksisser i skolen. Vi går tæt på børnenes oplevelser og præsenterer eksempler på, hvilke erfaringer børnene gør sig, når de skal tage stilling til deres følelsesliv og klassens sociale fællesskaber. I forlængelse heraf problematiserer vi, at selvevalueringspraksisser i dag er integrerede i skolen på måder, der gør, at børnene ikke kan undsige sig at deltage i dem – selv i de sammenhænge hvor skolen går uhensigtsmæssigt tæt på børnenes privat- og følelsesliv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Barn |
Vol/bind | 39 |
Udgave nummer | 2-3 |
Sider (fra-til) | 93-104 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0800-1669 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Børneliv
- Inklusion
- Lærerfaglighed
- Selvevaluering
- Skoler, fag og institutioner
- Skoler, fag og institutioner
- Børneliv
- Inklusion
- Lærerfaglighed
- Selvevaluering
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Skolens Børn
Grumløse, S. P. (Projektleder), Kaas, L. A. (Projektdeltager) & Berg, M. S. (Projektdeltager)
01/11/17 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning