Abstract
Artiklen søger at give nogle bud på hvad der sker med den pædagogiske faglighed i mødet med det tværfaglige samarbejde i vuggestuen.
Det tværfaglige samarbejde er et samarbejde om bekymringsvækkende børneliv og er et et samarbejde der fordrer viden om det særlige. Den pædagogiske faglighed som en faglighed om det almene børneliv, gøres dermed ikke relevant.
Med afsæt i et ph.d. projekt undersøges det hvordan børns deltagelse i børnefællesskaber i vuggestuen muliggøres hvor inklusionsbestræbelser udgør et vilkår for det pædagogiske arbejde. Det påpeges hvordan nogle organiseringer af det tværfaglige samarbejde foregår distanceret fra den pædagogiske hverdagspraksis og børnenes institutionelle hverdagsliv. Organiseringen af det tværfaglige samarbejde som et konsulterende ekspertpanel (Larsen, 2011;Vassing, 2011), løsrevet fra børnenes og pædagogernes hverdagsliv, skaber en forestilling hos pædagogerne, om at hverdagsproblematikker i børnelivet ikke er relevante at søge sparring på.
Det tværfaglige samarbejde er et samarbejde om bekymringsvækkende børneliv og er et et samarbejde der fordrer viden om det særlige. Den pædagogiske faglighed som en faglighed om det almene børneliv, gøres dermed ikke relevant.
Med afsæt i et ph.d. projekt undersøges det hvordan børns deltagelse i børnefællesskaber i vuggestuen muliggøres hvor inklusionsbestræbelser udgør et vilkår for det pædagogiske arbejde. Det påpeges hvordan nogle organiseringer af det tværfaglige samarbejde foregår distanceret fra den pædagogiske hverdagspraksis og børnenes institutionelle hverdagsliv. Organiseringen af det tværfaglige samarbejde som et konsulterende ekspertpanel (Larsen, 2011;Vassing, 2011), løsrevet fra børnenes og pædagogernes hverdagsliv, skaber en forestilling hos pædagogerne, om at hverdagsproblematikker i børnelivet ikke er relevante at søge sparring på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde |
Antal sider | 17 |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | 2016 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-606-2 |
Status | Udgivet - 2016 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning