Når den pædagogiske faglighed undermineres af psykologien

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Artiklen søger at give nogle bud på hvad der sker med den pædagogiske faglighed i mødet med det tværfaglige samarbejde i vuggestuen.
Det tværfaglige samarbejde er et samarbejde om bekymringsvækkende børneliv og er et et samarbejde der fordrer viden om det særlige. Den pædagogiske faglighed som en faglighed om det almene børneliv, gøres dermed ikke relevant.
Med afsæt i et ph.d. projekt undersøges det hvordan børns deltagelse i børnefællesskaber i vuggestuen muliggøres hvor inklusionsbestræbelser udgør et vilkår for det pædagogiske arbejde. Det påpeges hvordan nogle organiseringer af det tværfaglige samarbejde foregår distanceret fra den pædagogiske hverdagspraksis og børnenes institutionelle hverdagsliv. Organiseringen af det tværfaglige samarbejde som et konsulterende ekspertpanel (Larsen, 2011;Vassing, 2011), løsrevet fra børnenes og pædagogernes hverdagsliv, skaber en forestilling hos pædagogerne, om at hverdagsproblematikker i børnelivet ikke er relevante at søge sparring på.
OriginalsprogDansk
TitelInklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde
Antal sider17
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2016
ISBN (Trykt)978-87-7118-606-2
StatusUdgivet - 2016
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater