Abstract
Undersøgelser peger på, at elever med autisme og ADHD i mindre grad end neurotypiske elever deltager i idrætsundervisningen i folkeskolen, ofte med den begrundelse, at idrætsaktiviteterne kan være svære at forstå. Det kobles til elevernes eksekutive funktioner (EF) eller eksekutive forstyrrelser, som disse målgrupper ofte har udfordringer med. Der tages afsæt i empiri fra interviews af elever med autisme og ADHD, der går i folkeskolen. Eleverne peger på, at især idrætslærernes didaktiske tilgang kan have betydning for deres forståelse og motivation for at deltage i undervisningen, men samtidig giver eleverne også bud på, hvad der kan understøtte deres forståelse, fx at aktiviteterne skal ’vises’. Elever med autisme og ADHDs EF kan styrkes, men det afhænger bl.a. af, hvordan idrætsaktiviteterne tilrettelægges, hvilket diskuteres til sidst i artiklen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
| Vol/bind | 31 |
| Udgave nummer | 121 |
| Sider (fra-til) | 26-35 |
| Antal sider | 10 |
| ISSN | 0906-6225 |
| Status | Udgivet - 1 sep. 2021 |
Emneord
- autisme
- idræt
- eksekutive funktioner
- Skoler, fag og institutioner