Når eksekutive forstyrrelser gør det svært at forstå idrætsaktiviteten i skolen: - med fokus på børn med autisme og ADHD

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Undersøgelser peger på, at elever med autisme og ADHD i mindre grad end neurotypiske elever deltager i idrætsundervisningen i folkeskolen, ofte med den begrundelse, at idrætsaktiviteterne kan være svære at forstå. Det kobles til elevernes eksekutive funktioner (EF) eller eksekutive forstyrrelser, som disse målgrupper ofte har udfordringer med. Der tages afsæt i empiri fra interviews af elever med autisme og ADHD, der går i folkeskolen. Eleverne peger på, at især idrætslærernes didaktiske tilgang kan have betydning for deres forståelse og motivation for at deltage i undervisningen, men samtidig giver eleverne også bud på, hvad der kan understøtte deres forståelse, fx at aktiviteterne skal ’vises’. Elever med autisme og ADHDs EF kan styrkes, men det afhænger bl.a. af, hvordan idrætsaktiviteterne tilrettelægges, hvilket diskuteres til sidst i artiklen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind31
Udgave nummer121
Sider (fra-til)26-35
Antal sider10
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 1 sep. 2021

Emneord

  • autisme
  • idræt
  • eksekutive funktioner
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater