Når følelserne skal uddannes: om brugen af Trin for Trin i den danske folkeskole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I 2000 blev Trin for Trin lanceret i Danmark. Et læringsmateriale med hvilket man, ifølge programudviklerne, på systematisk vis kan arbejde med udviklingen af børns evne til empati, problemløsning og selvkontrol. I dag ti år senere har op mod halvfems procent af de danske folkeskoler indkøbt materialet, der oprindeligt er udviklet i USA, men videreudviklet til en dansk kontekst af Cesel. Hensigten med nærværende artikel er at problematisere det forhold, at læringssystemet ikke retter sig mod det enkelte barns emotionelle udvikling, men snarere har til formål at gøre klassen undervisnings- og styrbar gennem etableringen og bestyrkelsen af et fælles kodeks for, hvordan følelser iagttages, gøres og handles på. Et forhold, der peger på det i programmet indbyggede spændingsforhold mellem massegørelse og individualisering, der udtrykkes i det 'følende individ', konceptet producerer: En elev, der udstyret med kompetence til at aflæse, manipulere og beherske sin krop forventes at kunne styre sig selv med henblik på at opretholde klassen som "undervisningsbar". Med udgangspunkt heri problematiseres i artiklens første del det forhold, at Trin for Trin gør brug af metoder hentet fra et behavioristisk paradigme inden for psykologien, hvor følelsesmæssig udvikling og social forståelse reduceres til et spørgsmål om prægning og forstærkning af et på forhånd defineret adfærdsrepertoire. For i artiklens sidste del med empiriske punktnedslag i en række lærerudsagn at diskutere, hvilke kontrolformer lærere og pædagoger med dette program betjener sig af.
OriginalsprogDansk
BogserieKognition og Pædagogik
Vol/bind21. årgang
Udgave nummer82
Sider (fra-til)32 - 46
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • dannelse
  • læreprocesser

Citationsformater