Abstract
Workshoppen tager afsæt i et udpluk af empirien fra projekt Bevægende idræt (Bevægende idræt, 2024) samt masterprojektet, Når idrætsundervisningen i folkeskolen vækker genklang i eleven med særlige behov, og beskriver ud fra caseanalyse (Flyvbjerg, 2020) en elev med særlige behovs oplevelser med idrætsundervisningen i folkeskolen (Van Manen, 2007). Der formidles ud fra observationer af eleven i idrætsundervisningen og på baggrund af kunstbaserede interviews med eleven om idrætsundervisningen, frikvarterer og almenundervisningen (Winther, 2023). Fokus på workshoppen er på idrætsundervisningen som et frirum i hverdagen i opposition til den stillesiddende præstationsorienterede klasserumsundervisning (Rosa, 2017). Her gives der eksempler på hvordan idræt opleves at have positiv betydning for eleven. Det er intentionen at workshoppen kan bidrage til et fremadrettet perspektiv på idrætsundervisningen som et potentielt rum for resonansfyldte øjeblikke, der kan højne elevers trivsel i skolehverdagen. På workshoppen vil deltageren arbejde sammen med andre i små afgrænsede samarbejdsøvelser, der har til hensigt at skabe et resonansfyldt øjeblik mellem deltagerne.
Littaraturliste
Bevægende Idræt, 2024. Bevægende idræt — NUBU Lokaliseret d. 10.10. 2024
Flyvbjerg, B. (2020) Fem misforståelser om casestudiet. In Brinkmann, S., & Tanggaard, L. Kvalitative metoder: En grundbog. (3 udg.) Hans Reitzels Forlag
Rosa, H. & Endres, W. (2017) Resonanspædagogik – Når det knitrer i klasseværelset. Hans Reitzels Forlag. 1. udgave. 2. oplag. 42 sider.
Van Manen, M. (2007). Phenomenology of Practice. Phenomenology & Practice. 10.29173/pandpr19803.
Winther, H., Toft, J., & Køppe, S. (Eds.) (2023). Kunst, Krop og Terapi. Hans Reitzels Forlag.
Littaraturliste
Bevægende Idræt, 2024. Bevægende idræt — NUBU Lokaliseret d. 10.10. 2024
Flyvbjerg, B. (2020) Fem misforståelser om casestudiet. In Brinkmann, S., & Tanggaard, L. Kvalitative metoder: En grundbog. (3 udg.) Hans Reitzels Forlag
Rosa, H. & Endres, W. (2017) Resonanspædagogik – Når det knitrer i klasseværelset. Hans Reitzels Forlag. 1. udgave. 2. oplag. 42 sider.
Van Manen, M. (2007). Phenomenology of Practice. Phenomenology & Practice. 10.29173/pandpr19803.
Winther, H., Toft, J., & Køppe, S. (Eds.) (2023). Kunst, Krop og Terapi. Hans Reitzels Forlag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 14 nov. 2024 |
Status | Udgivet - 14 nov. 2024 |
Begivenhed | BRIDGING 2024: Mangfoldighed, pædagogik og fællesskaber - Sportscenter Vejen, Vejen, Danmark Varighed: 14 nov. 2024 → 14 nov. 2024 https://bridging.nu/konference/ |
Konference
Konference | BRIDGING 2024 |
---|---|
Lokation | Sportscenter Vejen |
Land/Område | Danmark |
By | Vejen |
Periode | 14/11/24 → 14/11/24 |
Andet | BRIDGING Dansk bevægelses- og idrætspædagogisk forskningsnetværk |
Internetadresse |