Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering

Sine Penthin Grumløse, Lotte Hedegaard-Sørensen, Lise Aagaard Kaas, Mathias Sune Berg, Bjørn Frithiof Hamre

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel viser, at internationale dagsordener om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens prak-sis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen og Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus, ligesom internationale dagsordener, vægter en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang, hvilket læreren må følge. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas og Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, med intentioner om at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer27
Sider (fra-til)28-37
Antal sider10
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 22 jan. 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Skolepolitik
  • lærerfaglighed
  • Inklusion
  • eksklusion
  • evaluering
  • test
  • Skoler, fag og institutioner
  • Inklusion
  • Skolepolitik
  • eksklusion
  • evaluering
  • lærerfaglighed
  • test
  • Skolens Børn

    Grumløse, S. P. (Projektleder), Kaas, L. A. (Projektdeltager) & Berg, M. S. (Projektdeltager)

    01/11/1731/12/19

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater