Når konteksten skifter: om pædagoguddannelsens historie

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Nogle af de største brud og forandringer i pædagoguddannelsens historie er udslag af skift i uddannelsens sociale kontekst. Pædagoguddannelsen er oprindelig skabt langt fra den offentlige sektor, nemlig i civilsamfundet i 1885 i en alliance mellem en filantropisk børnesagsbevægelse og borgerlig kvindesagsbevægelse. Efter 2. verdenskrig blev velfærdsstaten med dens markante tro på behandling og professioner pædagoguddannelsens altoverskyggende kontekst. Denne transformation skete ikke uden sværdslag. Og i dag kan mange af pædagoguddannelsens store udfordringer måske bedst forstås som forsøg på at takle velfærdsstatens krise og bringe uddannelsen ind i konkurrencestatens kontekst på godt og ondt?
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer14
Sider (fra-til)2-18
Antal sider17
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • pædagoguddannelsen

Citationsformater