Når kultur sættes i forgrunden

Kathrin Houmøller

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet beskæftiger sig med, hvordan kultur figurerer i den pædagogiske praksis i en børnehave beliggende ved et socialt udsat boligområde. Gennem empiri fra børnehaven vises det, hvordan kultur til tider kommer til at stå i forgrunden for, hvordan pædagoger forstår de børn og familier, de arbejder med, og for, hvordan pædagogiske problemstillinger gribes an. Det er kapitlets pointe, at kultur som forklaringsfaktor kan skabe negative forventninger og skygge for helhedsorienterede forståelser og nuancerede blikke på børn og familiers udfordringer og ressourcer, og at det pædagogiske personale kontinuerligt må bestræbe sig på at tage udgangspunkt i det fællesmenneskelige frem for det, der adskiller os.
OriginalsprogDansk
TitelUdsatte børn eller udsatte miljøer? Med daginstitutionslivet i fokus
RedaktørerCrisstina Munck, Johanne Kirkeby
Antal sider16
ForlagDafolo
Publikationsdatookt. 2021
Sider105-120
Kapitel6
ISBN (Trykt)9788772340333
StatusUdgivet - okt. 2021

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • Udsatte boligområder
  • kulturforståelser

Citationsformater