Abstract
Kapitlet beskæftiger sig med, hvordan kultur figurerer i den pædagogiske praksis i en børnehave beliggende ved et socialt udsat boligområde. Gennem empiri fra børnehaven vises det, hvordan kultur til tider kommer til at stå i forgrunden for, hvordan pædagoger forstår de børn og familier, de arbejder med, og for, hvordan pædagogiske problemstillinger gribes an. Det er kapitlets pointe, at kultur som forklaringsfaktor kan skabe negative forventninger og skygge for helhedsorienterede forståelser og nuancerede blikke på børn og familiers udfordringer og ressourcer, og at det pædagogiske personale kontinuerligt må bestræbe sig på at tage udgangspunkt i det fællesmenneskelige frem for det, der adskiller os.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Udsatte børn eller udsatte miljøer? Med daginstitutionslivet i fokus |
Redaktører | Crisstina Munck, Johanne Kirkeby |
Antal sider | 16 |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | okt. 2021 |
Sider | 105-120 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 9788772340333 |
Status | Udgivet - okt. 2021 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- Udsatte boligområder
- kulturforståelser