Når læreren medtænker sproget i naturfag: stilladsering af elevernes fagsproglige udvikling

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I Fælles Mål er der sat fokus på vigtigheden af, at alle faglærere arbejder med og stilladserer elevernes fagsproglige udvikling. Det er både indskrevet som en integreret del af elevernes kompetenceudvikling i geografi og i det tværgående tema; sproglig udvikling.

I denne artikel vil vi forsøge at give et bud på, hvordan man som lærer helt konkret kan planlægge sin undervisning og stilladsere elevernes udvikling af fagsprog med udgangspunkt i en dobbeltlektion i et fællesfagligt forløb om vandets kredsløb i en 7. klasse.

Inden vi går helt tæt på praksis, vil vi forholde os til stilladseringbegrebet, og hvilken betydning det har, at læreren indtænker stilladsering i forhold til elevernes sproglige udvikling i fagene.
OriginalsprogDansk
TidsskriftGeografisk Orientering
Vol/bind49. årgang 2019
Udgave nummerNr. 4
Sider (fra-til)46-51
Antal sider6
ISSN0105-4848
StatusUdgivet - okt. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater