Når lærerkvalificering skaber øget professionalisme – overgange mellem teori og praksis

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

I Danmark skal nye erhvervsskoleundervisere fuldføre en diplomuddannelse i erhvervspædagogik mhp. kvalificering af undervisernes didaktik og pædagogik. Underviserne er typisk ansat på en erhvervsuddannelse, samtidig med at de gennemfører diplomuddannelsen, og de bevæger sig således kontinuerligt mellem en formel, pædagogisk uddannelse og deres opgaver på en erhvervsskole.
Det kan dog være vanskeligt at transformere viden, færdigheder og kompetencer til undervisning på en erhvervsskole, og forskning og praksis peger på et fortsat behov for at kvalificere betydningen af uddannelsen i forhold til den konkrete undervisning på erhvervsskoler (Duch 2018).
Formålet med forskningen er at udvikle og afprøve modeller for transition fra lærerkvalificering til professionalisme på erhvervsuddannelser med henblik på elevers læring herunder sammenhæng i deres uddannelse.
Teoretisk tages udgangspunkt i professionsstudier og centrale begreber såsom professionalisme og transition (Evetts 2009; Heggen mfl. 2015). Desuden inddrages organisationsteori i form af fx begrebet `theory-in-use´ (Argyris og Schön 1996: 120). Disse teorier kan bidrage til at identificere skolernes organisatorisk styrende værdier, som fremmer eller hæmmer transitionen, samt tilskynde til kontinuerlig forstyrrelse af antagelser og refleksioner under afprøvninger.
Forskningsspørgsmålet lyder: Hvilke udfordringer findes for underviseres anvendelse af viden fra diplomuddannelsen, og hvilke modeller kan udvikles og afprøves for at imødegå disse udfordringer?

Projektet foregår i et samarbejde mellem tre erhvervsskoler i Danmark og et university college, der varetager følgeforskningen. I efteråret 2019 afdækkede vi udfordringer i den eksisterende praksis vha. fokusgruppeinterview med undervisere og ledere på skolerne . Med afsæt heri udvælges på hver skole indsatser til afprøvning, som kvalificeres gennem tværgående samarbejde. I foråret 2020 afprøver og konkretiserer skolerne indsatserne, og følgeforskningen dokumenter og bidrager med analyser på baggrund af observationer, interviews og dokumentanalyse. Analyserne drøftes blandt deltagerne fra skolerne, og på den baggrund justeres modeller for i efteråret 2020 at blive afprøvet.
EXPECTED OUTCOMES/RESULTS (up to 100 words)
De foreløbige analyser viser skolernes forskellige forudsætninger for organisatorisk læring og dermed transitionen fra diplomuddannelsen til øget professionalisme. Én skole indarbejder transitionstiltaget i en strategisk tilgang til pædagogisk ledelse, en anden tager afsæt i forskellige mellemlederes styring af møder, mens den sidste skole i højere grad opererer med indsatserne som en del af skolens pædagogiske strategi. Forskningsviden om den videre udvikling og afprøvning af modeller giver et indblik i organisatoriske processer i forbindelse med medarbejderes kompetenceudvikling. Resultaterne forventes at bidrage med kontekstspecifikke løsninger på generelle problemstillinger i forholdet mellem lærerkvalificering, organisationer og elevers læring samt de transitioner, som findes.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2020
StatusUdgivet - 2020
BegivenhedNordyrk 2020 -
Varighed: 17 jun. 2020 → …

Konference

KonferenceNordyrk 2020
Periode17/06/20 → …

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater