Når literacyvanskeligheder forstyrrer elevens læring og udvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hvad vil det sige, at en elev er i literacyvanskeligheder, og hvordan kan literacyvanskeligheder forstås? Hvordan kan de påvirke elevens læring i skolen og elevens personlige og alsidige udvikling? Eleven kan være i literacyvanskeligheder på flere måder, og det er væsentligt, at såvel pædagoger som lærere har blik for at møde eleven på en anerkendende måde og stilladsere elevens læring ud fra netop denne elevs særlige behov. Ved at have blik for de mange dimensioner i literacyvanskeligheder kan pædagoger og lærere desuden forebygge eller begrænse eventuelle literacyvanskeligheder hos deres elever.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracydidaktik - elever i literacyvanskeligheder
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
Antal sider16
ForlagDafolo
Publikationsdatojan. 2021
Sider13-28
Kapitel1
ISBN (Trykt)9788771607611
StatusUdgivet - jan. 2021
NavnLiteracy og Læring i Fokus
Vol/bind5

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • emotionelle følger
  • literacy
  • læsevanskeligheder
  • læsning
  • ordblindhed/dysleksi
  • self-efficacy
  • skrivevanskeligheder,
  • skrivning
  • sprog
  • sprogvanskeligheder og -forstyrrelser

Citationsformater