“Når man er tvunget ud i det, er det egentlig meget godt”: Lektionsstudier og lærerarbejde – erfaringer fra et EVU-projekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

denne artikel præsenteres en række resultater fra et naturfagligt udviklingsprojekt. Pro-jektet har i tre sjællandske kommuner arbejdet med at løfte læreres undervisningskompetencer i naturfagene. Vi viser i artiklen at det vi kalder en “de-privatisering af klasserummet” og ændring af lærerkulturen, er en nødvendighed for kompetenceudvikling understøttet af metoden lektionsstudier samt relevante stilladseringsværktøjer der kan rammesætte udviklingen af undervisningskompeten-cer – i dette tilfælde et såkaldt P-CKema. Desuden peger projektets empiri på at projekter der søger at udvikle undervisningskompetence i skolen, er komplekse og har brug for støtte og samarbejde mellem skolens strategiske, taktiske og didaktiske niveauer.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftMONA
Udgave nummer2
Sider (fra-til)24-37
Antal sider14
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - jun. 2018

Citationsformater