Abstract
I kapitlet anvendes social praksisteori til at forstå, hvad de studerende gør med den undervisning, som de modtager om relationskompetence i forbindelse med deres praktikker. Analysen bygger dels på deltagerobservationer af relationskompetence-kursusdagene foretaget i foråret 2015 og af otte studerende i praktik, dels på interview med disse studerende. Analyserne viser, at de studerende var optaget af at løse de konkrete problemstillinger, som de mødte i praktikperioden. De anvendte således de metoder, som de blev præsenteret for i undervisningen, til at eksempelvis at løse klasseledelsesudfordringer. Den undervisning, som de modtog på kursusdagene, blev således transformeret til nogle konkrete funktionalistiske redskaber, der blev brugt til at løse aktuelle problemstillinger i praktikskolekonteksten. Kapitlet afsluttes med nogle overvejelser omkring opmærksomhedspunkter omkring, hvorledes man kan undervise i evnen til at indgå godt i pædagogiske relationer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Relationskompetencer i læreruddannelse og skole |
Redaktører | Else Skibsted, Noomi Matthiesen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2016 |
Udgave | 1 |
Sider | 89 - 106 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-354-5 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- relationsarbejde
- relationskompetence