Når matematikvanskeligheder bliver usynlige for lærerne: om klasseledelse og elevdeltagelse i inkluderende undervisning

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Relationerne mellem inkludering, elever i matematikvanskeligheder og klasseledelse undersøges gennem et casestudie af fire matematikklasser (1.-3. klasse). Studiet synliggør at matematiklærerne praktiserer dimensioner af inkluderende klasseledelsesstrategier der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Samtidig praktiserer elever i matematikvanskeligheder en norm om at være aktivt involveret i opgaven. De gør det der forventes af en “god” elev, ved at anvende deltagelsesstrategier, såsom at udføre ting de er gode til, og imitere de andre elever. Deltagelsesstrategierne resulterer i at matematikvanskelighederne kan blive usynlige for matematiklærerne. Med udgangspunkt i at fejl kan være vigtige læringsfremmere, inviterer artiklen til at der udvikles et nyt klasseledelsesbegreb: benspændsledelse.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)41-53
    Antal sider13
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Skoler, fag og institutioner

    Citationsformater