Når pædagoger og lærere samarbejder i skolen: muligheder, udfordringer og perspektiver

Lea Thomsen Ringskou, Ulf Brinkkjær

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Dette kapitel handler om det tværprofessionelle teamsamarbejde lærer-pædagog og de potentielle muligheder, perspektiver og udfordringer, det kan indeholde. Vi indleder med en kort begrebsafklaring af tværprofessionelt teamsamarbejde og en analyse af pædagogens afsæt ind i skolen og samarbejdet. Herefter præsenterer vi undersøgelser om samarbejdet, der indkredser muligheder og perspektiver. Sidst i kapitler ser vi nærmere på samarbejdets udfordringer, i særdeleshed risikoen for asymmetri mellem lærer og pædagog. En mulig forklaring på asymmetrien konstrueres ved at se på forskelle i, hvem der uddanner sig til pædagog og lærer og analysere disse uddannelsesmæssige rekrutteringsforskelle i en Bourdieu-optik med begreberne felt, kapital og habitus. Kapitlet afsluttes med en diskussion omkring, hvorfor det også er nødvendigt at have viden om de mulige udfordringer for at kunne navigere i og udvikle på samarbejdet.
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogik i skole og fritid
    RedaktørerDavid Thore Gravesen
    Antal sider20
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato30 mar. 2017
    Sider417-433
    Artikelnummer25
    ISBN (Trykt)9788741265551
    StatusUdgivet - 30 mar. 2017

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Børn og unge

    Citationsformater