Når pædagoger stimulerer børns kreativitet

Lis Rahbek, Lea Lund (Redaktør)

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

3696 Downloads (Pure)

Abstract

Pædagoger har en fornem opgave i at stimulere børns kreativitet. Legen står centralt i den styrkede pædagogiske læreplan, og legen skal være gennemgående tema hele dagen. Ét af læreplanstemaerne ’Kultur, æstetik og fællesskab’, sætter fokus på, at kulturelle oplevelser har en skabende kraft,
der aktiverer børns sanser og følelser. Vi ved, at når børn leger, bruger de deres fantasi og kreativitet.
Børn skal stimuleres og have impulser fra de voksne for at blive inspireret til nye lege. Dette fordrer, at de voksne ligeledes bryder med deres vaner, gør noget nyt og bruger deres improvisationskompetencer, hvilket udfoldes i denne artikel gennem cases fra dagsinstitutioner.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato24 mar. 2021
UdgivelsesstedOdense
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider10
StatusUdgivet - 24 mar. 2021
NavnAkademiske Praksisartikler

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • kreative processer

Citationsformater