Når pædagogik skal gøres op i "kvalitet"

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Pædagoger og pædagogiske institutioner mødes i stigende grad med krav om at dokumentere kvaliteten af det pædagogiske arbejde og anvende sådanne dokumentationer i arbejdet med at udvikle kvaliteten. Jagten på viden om kvalitet, effekter og resultater lyder umiddelbart rimelig og fornuftig. Men den skaber også en mængde paradokser og problemer i forvaltninger og pædagogers arbejde med kvalitet. Artiklen handler om hvordan det går til, når institutioner og kommuner skal finde måder at gøre pædagogik til noget, der kan dokumenteres og genkendes som ”kvalitet”. I mit phd-arbejde, har jeg fulgt forvaltning og to dagtilbud i deres arbejde med at dokumentere ”kvalitet”, ”effekter” og ”resultater”. Jeg har undersøgt hvordan ”kvalitet” konkret arbejder, bearbejder og former, hvad det er der i daginstitutionens praksis udpeges og genkendes som ”kvalitet”, og hvad der bliver usynligt for kvalitetsblikket. Artiklen handler om de mange paradokser, spændinger og kompromiser, som nødvendigvis må indgås, når ”kvalitet” i daginstitutionerne skal dokumenteres og styres.
OriginalsprogDansk
TidsskriftVera
Vol/bindjuni 2016
Udgave nummer75
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - 1 jun. 2016

Citationsformater