Når præstation bliver en leg og leg en præstation

Oline Pedersen, Line Togsverd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel bidrager med kritiske perspektiver til den voksende forskning om legende tilgange til undervisning i højere uddannelse. Legende tilgange til undervisning fremstilles i litteraturen som tilgange, der blandt andet kan modvirke præstationspres og acceleration i uddannelsessystemet og fremme inklusion. Med afsæt i en række kvalitative interviews med studerende på pædagog- og læreruddannelsen problematiseres og nuanceres sådanne grundantagelser i artiklen. Artiklen undersøger med et uddannelsessociologisk udgangspunkt de både implicitte og eksplicitte forventninger og krav, som de kommer til udtryk i studerendes fortællinger om undervisning med legende tilgange, og viser, hvordan disse rummer en stor spændvidde og ambivalens.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vol/bind10
Udgave nummer5
Sider (fra-til)119–133
Antal sider15
ISSN2387-5739
DOI
StatusUdgivet - 8 okt. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • deltagelsesmuligheder
  • legende tilgange til læring
  • læreruddannelse
  • pædagoguddannelse
  • studerendes oplevelser
  • Playful learning research extension

    Skovbjerg, H. M. (Projektleder), Togsverd, L. (Projektdeltager), Pedersen, O. (Projektdeltager), Jensen, J. B. (Projektdeltager), von Seelen, J. (Projektdeltager), Snorre Wilms Boysen, M. (Projektdeltager), Lund, O. (Projektdeltager), Jørgensen, H. H. (Projektdeltager), Schrøder, V. (Projektdeltager) & Bundsgaard, J. (Projektdeltager)

    01/10/2101/01/25

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater