Når samarbejdet sættes i læringens tjeneste: En praksisarkitektonisk analyse af lærersamarbejdet i folkeskolens teams

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Elevers læring er et centralt pejlemærke i udviklingen af den danske folkeskole. En række tiltag har de sidste år søgt at skabe gode betingelser for maksimeringen heraf. I denne artikel stiller vi skarp én af disse indsatser, nemlig udviklingen og professionaliseringen af lærerteamets samarbejde. Med afsæt i en praksisteoretisk analyse af lærersamarbejdet på en dansk folkeskole søger artiklen at identificere praksisarkitektoniske fænomener i skolen, som henholdsvis kan stille sig i vejen eller skabe de rette mulighedsbetingelser for virkeliggørelse af ambitionen om at sætte samarbejdet i læringens tjeneste.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition og Pædagogik
Vol/bind26
Udgave nummer102
Sider (fra-til)60-79
Antal sider15
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - dec. 2016

Emneord

  • læring
  • samarbejde
  • organisationsteori
  • ledelse
  • teams

Citationsformater