Abstract
Artiklen sætter fokus på praksisser i skolen, der har til hensigt at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i skolens fællesskaber. Med afsæt i observationer fra et feltarbejde på to folkeskoler diskuterer artiklen, hvad det egentlig vil sige "at være med". I artiklen illustreres det, hvordan det "at være med" i flere tilfælde reduceres til et spørgsmål om at blive koblet på en gruppe eller meldt til en aktivitet, og hvordan der udvikler sig paradoksale situationer, idet eksklusionsprocesser hænger sammen med de sammenhænge og sammenkoblinger, der er foretaget af lærerne. De pædagogiske intentioner om at skabe deltagelse og inklusion kan således føre til utilsigtede ekskluderende processer. I den forbindelse peges der i artiklen på, at der i langt højere grad skal fokus på børns muligheder for inddragelse i og indflydelse på det fælles.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 70-77 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- deltagelsesmuligheder
- fællesskaber
- inddragelse
- indflydelse