Når sammenkobling fører til frakobling: eksklusionsprocesser i læreres arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen sætter fokus på praksisser i skolen, der har til hensigt at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i skolens fællesskaber. Med afsæt i observationer fra et feltarbejde på to folkeskoler diskuterer artiklen, hvad det egentlig vil sige "at være med". I artiklen illustreres det, hvordan det "at være med" i flere tilfælde reduceres til et spørgsmål om at blive koblet på en gruppe eller meldt til en aktivitet, og hvordan der udvikler sig paradoksale situationer, idet eksklusionsprocesser hænger sammen med de sammenhænge og sammenkoblinger, der er foretaget af lærerne. De pædagogiske intentioner om at skabe deltagelse og inklusion kan således føre til utilsigtede ekskluderende processer. I den forbindelse peges der i artiklen på, at der i langt højere grad skal fokus på børns muligheder for inddragelse i og indflydelse på det fælles.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Udgave nummer4
Sider (fra-til)70-77
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater