Når skolen tages ud af skolen

Trine Elisabeth Hyllested

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen tager udgangspunkt i ph.d.-afhandlingen ?Når læreren tager skolen ud af skolen?. Der redegøres
    for de afsnit der omhandler det historiske og sociologiske aspekt ved at bruge andre fysiske rammer
    uden for skolen som en del af undervisningen i skolen. I anskuelsesundervisningen omkring år 1900
    tog den lokale lærer selv ud med sin klasse. I år 2007 kan læreren tage sin klasse ud til en professionel
    formidlingsinstitution med en ekspert der formidler ved et iscenesat arrangement. Artiklen afsluttes
    med at inddrage nogle af afhandlingens resultater der kan bruges til at diskutere, hvordan denne
    anderledes pædagogiske udfordring kan tages op når læreren tager skolen ud af skolen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftMONA
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)25-34
    Antal sider10
    ISSN1604-8628
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • anskuelsesundervisning
    • folkeskolen
    • naturfag
    • skolehistorie

    Citationsformater