Når tekster finder sted: Det kognitive scenariebegreb som basis for en undersøgelsesorienteret tekstdidaktik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Med afsæt i et fænomenologisk tekstbegreb præsenteres en undersøgelsesorienteret tilgang til tekst- og talehandlinger, hvor det kognitive scenariebegreb spiller en central rolle som bindeled mellem tekst, situation og kontekst i undervisningen. Der argumenteres for en langsomhedens didaktik, hvor arbejdet med scenarier åbner for en eksplorativ tilgang til kulturens tegn og tekster, der på mange måder minder om en undersøgelsesorienteret tilgang inden for naturfag og matematik. Argumenterne bliver konkretiseret med eksempler på analyser og scenarieøvelser, der tildeler stedet, anskuelsen og det kropsligt situerede perspektiv en vigtig betydning i undervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy nr. 20
Antal sider8
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - sep. 2016

Emneord

  • undersøgelsesmetodik
  • Undersøgelsesorienteret litteraturdidaktik
  • didaktik

Citationsformater