Abstract
I artiklen undersøger vi, hvordan teori kan inddrages i idrætsundervisningen,
så det understøtter fagets praktiske dimension. Med udgangspunkt i et
undervisningsforløb på læreruddannelsen om teoriintegration i idræt har vi
udviklet en didaktisk model, der kan hjælpe idrætslærere med at inddrage
teori. Modellen kalder vi for Teoriintegrationsmodellen (TIM). I artiklen udfolder
vi modellen og kommer med en række praksisnære eksempler på god
inddragelse af teori. Til slut afliver vi en række misforståelser om teori i idræt
og opstiller i stedet, hvad vi mener, er mere korrekte forståelser.
så det understøtter fagets praktiske dimension. Med udgangspunkt i et
undervisningsforløb på læreruddannelsen om teoriintegration i idræt har vi
udviklet en didaktisk model, der kan hjælpe idrætslærere med at inddrage
teori. Modellen kalder vi for Teoriintegrationsmodellen (TIM). I artiklen udfolder
vi modellen og kommer med en række praksisnære eksempler på god
inddragelse af teori. Til slut afliver vi en række misforståelser om teori i idræt
og opstiller i stedet, hvad vi mener, er mere korrekte forståelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Forum for Idraet |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 36 |
Sider (fra-til) | 29-47 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 2596-4143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 10 feb. 2021 |
Emneord
- idræt
- undervisning
- didaktik
- teori-praksis
- læreprocesser