Når teori i idræt understøtter fagets praktiske dimension

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen undersøger vi, hvordan teori kan inddrages i idrætsundervisningen,
så det understøtter fagets praktiske dimension. Med udgangspunkt i et
undervisningsforløb på læreruddannelsen om teoriintegration i idræt har vi
udviklet en didaktisk model, der kan hjælpe idrætslærere med at inddrage
teori. Modellen kalder vi for Teoriintegrationsmodellen (TIM). I artiklen udfolder
vi modellen og kommer med en række praksisnære eksempler på god
inddragelse af teori. Til slut afliver vi en række misforståelser om teori i idræt
og opstiller i stedet, hvad vi mener, er mere korrekte forståelser.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftForum for Idraet
Vol/bind1
Udgave nummer36
Sider (fra-til)29-47
Antal sider19
ISSN2596-4143
DOI
StatusUdgivet - 10 feb. 2021

Emneord

  • idræt
  • undervisning
  • didaktik
  • teori-praksis
  • læreprocesser

Citationsformater