Når teori i idrætsundervisningen understøtter den praktiske dimension af faget

Andreas Bolding Christensen (Udvikler), Marie Messell (Udvikler), Emilie Petersen (Udvikler), Andreas Jørgensen (Producent)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionPodcast, musik- og lydproduktionFormidling

Abstract

I denne episode tager vi en snak med Andreas Bolding Christensen, Emilie Petersen og Marie Messell om deres artikel, der handler om, hvordan man kan inddrage teori i sin idrætsundervisning, så det understøtter den praktiske dimension af faget.

De har lavet en TeoriIntegrationsModel (TIM), der gennem fire didaktiske spørgsmål tilbyder nogle holdepunkter, man kan gøre sig i forbindelse med teoriintegration i idræt. Undervejs kommer de med nogle praksisnære eksempler, hvor blandt andet legene; at lege en hund i snor og at lege en ko der kommer på græs benævnes som eksempler på lege, der kan bruges, når man fx i dans og udtryk arbejder med fagbegreberne bundet/fri.


Slutteligt afliver de nogle misforståelser om teori i idræt, og kommer med bud på, hvad de i stedet mener er mere korrekte forståelser.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato19 apr. 2021
UdgivelsesstedOdense
UdgaveS1E6
StatusUdgivet - 19 apr. 2021

Emneord

  • folkeskolen
  • idræt

Citationsformater