Næring til læring. et udviklingsprojekt på IBC-Fredericia HG2, i samarbejde med UC Syddanmark. Haderslev: UC Syddanmark, 2012-13

Helle Bjerresgaard, Helle Petersson

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

Erfaringer fra elevinterviews på erhvervsskolerne er, at nogle elever kommer på skolen med skuffelse i bagagen. Udgangspunktet for at starte på en erhvervsskole er hos en del elever skrøbeligt. Deres motivation og nysgerrighed er ikke-eksisterende, de er i forsvarsposition, som resultat af en negativ forforståelse om, hvad det vil sige at gå i skole, som fx denne unge fyr udtrykker det: ” Det, jeg har lært i folkeskolen er, at jeg er pissedum. ” Lærerne skal undervise en elevgruppe med stor diversitet:
Nogle elever er topmotiverede og fagligt stærke - andre er meget motiverede, men føler sig usikre. Nogle elever har slet ikke lyst til at møde op overhovedet, men gør det alligevel, for hvad skulle de ellers. Andre elever føler sig i perioder sårbare og misforstået og pjækker derfor fra undervisningen, mens andre elevers udgangspunkt var at de hellere ville have startet på en gymnasial uddannelse, men ikke bestod optagelsesprøven.
Lærerens pædagogiske paradoks: ”Jeg leder dig for at du kan lære at lede dig selv” rummer udover grundlæggende didaktiske overvejelser om stof og metode også udfordringer til, hvordan læreren inddrager eleverne i undervisningen, får skabt nogle stærke samarbejdsrelationer med eleverne, så undervisning bliver et fællesanliggende. Det er dette projekts udgangspunkt: Elevrefleksion og -respons over undervisningen -og egen læring.
OriginalsprogDansk
Antal sider45
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • læring

Citationsformater