Nødundervisning under Covid19 og fremadrettede perspektiver på inklusion

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

For elever i Danmark på erhvervsuddannelser adskiller foråret 2020 sig fra tidligere skoleerfaringer. I marts sendes elever hjem og skal deltage i nødundervisning (Børne- og Undervisningsministeriet, 2020). Derved skal lærere med kort varsel omlægge undervisning, og elever skal tilpasse sig denne. Elevperspektivet på denne særlige undervisning er centralt i lyset af de politiske tiltag for at tiltrække og fastholde elever (Aarkrog, 2020), hvor reformer kan ses som gentagelser af tidligere tiltag, som fortsat ikke løser grundlæggende problemstillinger (Jørgensen, 2016). Ungdomsmiljøet og trivsel er også centralt i reformer med fokus på fællesskaber, som særligt er opbygget omkring det faglige på erhvervsuddannelser (Ingholt, 2010). Formålet med projektet er at indsamle viden om, hvordan fjernundervisning under covid-krisen påvirker den sociale inklusion, og hvordan man kan anvende denne viden i et fremadrettet perspektiv i blended learning. Forskningsspørgsmålet lyder: Hvordan kan koncepter for social inklusion i blended learning se ud på baggrund af erfaringer fra nødundervisning under covid-krisen? Inklusion og eksklusion betragtes ud fra sociologiske og læringsteoretiske perspektiver. Nogle forskere pointerer, at uddannelser har en reproducerende funktion (Bourdieu & Passeron, 2006). Andre teoretikere som Lave og Wenger argumenter for betydningen af praksisfælleskaber (Lave & Wenger, 2003). Der er i august 2020 foretaget fokusgruppeinterviews med 24 elever fra tekniske og merkantile uddannelser på én erhvervsskole. Alle eleverne har afsluttet grundforløbet i foråret og er i gang med forskellige uddannelser. Nogle er på på eux (kombinerer en erhvervsuddannelse med gymnasial uddannelse) andre på eud (erhvervsuddannelse). I efteråret udvikler tre lærere med sparring fra kolleger undervisning på baggrund af eleverfaringer. I januar og februar 2021 observeres afprøvninger af undervisningen. Derefter foretages interview med lærerne med henblik på videreudvikling og forslag til koncepter for blended learning med fokus på social inklusion. Projektet afsluttes i april, og de forventede resultater er for det første en analyse af elevers erfaringer med covid19 nødundervisning. De foreløbige analyser viser, at det tekniske udstyr og rammer, lærerne, grupper og gruppeprocesser blandt elever samt særlig gode læringsoplevelser har betydning for social inklusion. For det andet forventes, at observationerne bidrager med cases på blended learning, der ud fra analyser kan bidrage til koncepter for blended learning med henblik på social inklusion. De samlede analyser danner baggrund for at diskutere pædagogik på erhvervsuddannelse ud fra et aktuelt datagrundlag.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2021
StatusUdgivet - 2021
BegivenhedNordYrk 2021 - zoom
Varighed: 7 jun. 20219 jun. 2021

Konference

KonferenceNordYrk 2021
Byzoom
Periode07/06/2109/06/21

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater