Projekter pr. år
Abstract
Bæredygtig brug af naturressourcer vedrører os alle, og det er et emne, som unge mennesker beskæftiger sig med som en selvfølge i dag. Så hvorfor ikke bringe emnet ind i (fremmed)sprogundervisningen og diskutere det med deres kammerater?
I det dansk-tyske Interreg-projekt Kurskultur 2.0 har folkeskoleklasser på begge sider af grænsen beskæftiget sig med produktion og undgåelse af plastik, plastik i havet og i miljøet samt genbrug og upcycling. I samarbejde mellem sprog- og faglærere i biologi, fysik og kemi blev der udviklet læringsindhold, der gjorde det muligt for eleverne at udveksle ideer med partnerklassen på den anden side af grænsen og arbejde sammen om et emne.
Virtuelle møder i begyndelsen og i løbet af projektfasen tjente både til at lære hinanden at kende og til i fællesskab at planlægge og forberede de to fysiske møder, hvor eleverne blandt andet kunne afprøve og udvide deres viden ved at besøge et museum sammen.
Sproglig og indholdsmæssig læring gik hånd i hånd i projektet. Indledende hæmninger i forhold til at tale og gensidige fordomme blev overvundet gennem møderne. Kommunikation på målsproget blev relevant på grund af det fælles mål, som partnerklasserne forfulgte. For eksempel blev der udviklet et brætspil om de ovennævnte emner, og der blev produceret upcycling-produkter i fællesskab.
Artiklen fremhæver udfordringerne og mulighederne i CLIL(iG)-projektet, beskriver udvalgte aktiviteter og henviser til egnede materialer (lektionsplaner, arbejdsmaterialer og projektresultater), der er frit tilgængelige i digital form og kan bruges til dine egne elevprojekter eller som inspirationskilder.
I det dansk-tyske Interreg-projekt Kurskultur 2.0 har folkeskoleklasser på begge sider af grænsen beskæftiget sig med produktion og undgåelse af plastik, plastik i havet og i miljøet samt genbrug og upcycling. I samarbejde mellem sprog- og faglærere i biologi, fysik og kemi blev der udviklet læringsindhold, der gjorde det muligt for eleverne at udveksle ideer med partnerklassen på den anden side af grænsen og arbejde sammen om et emne.
Virtuelle møder i begyndelsen og i løbet af projektfasen tjente både til at lære hinanden at kende og til i fællesskab at planlægge og forberede de to fysiske møder, hvor eleverne blandt andet kunne afprøve og udvide deres viden ved at besøge et museum sammen.
Sproglig og indholdsmæssig læring gik hånd i hånd i projektet. Indledende hæmninger i forhold til at tale og gensidige fordomme blev overvundet gennem møderne. Kommunikation på målsproget blev relevant på grund af det fælles mål, som partnerklasserne forfulgte. For eksempel blev der udviklet et brætspil om de ovennævnte emner, og der blev produceret upcycling-produkter i fællesskab.
Artiklen fremhæver udfordringerne og mulighederne i CLIL(iG)-projektet, beskriver udvalgte aktiviteter og henviser til egnede materialer (lektionsplaner, arbejdsmaterialer og projektresultater), der er frit tilgængelige i digital form og kan bruges til dine egne elevprojekter eller som inspirationskilder.
Bidragets oversatte titel | Bæredygtighed som læringsmål - tværfaglig læring i et tysk-dansk elevprojekt |
---|---|
Originalsprog | Tysk |
Tidsskrift | The Nordic Journal of Language Teaching and Learning |
Vol/bind | 11 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | LIX-LXXV |
Antal sider | 10 |
ISSN | 2703-8629 |
Status | Udgivet - 31 dec. 2023 |
Begivenhed | Afslutningskonference om dansk og tysk som nabosprog: (Interregprojekt Kurskultur 2.0) - Professionshøjskolen Absalon, Roskilde, Danmark Varighed: 10 maj 2022 → 10 maj 2022 https://www.kulturakademi.de/dk/sprachaktivitaet/afslutningskonference-om-dansk-og-tysk-som-nabosprog/ |
Konference
Konference | Afslutningskonference om dansk og tysk som nabosprog |
---|---|
Lokation | Professionshøjskolen Absalon |
Land/Område | Danmark |
By | Roskilde |
Periode | 10/05/22 → 10/05/22 |
Internetadresse |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Nachhaltigkeit
- bæredygtighed
- elevmøder
- interkulturalitet
- interkulturel kompetence
- CLIL
- CLILiG
- fremmedsprog
- fremmedsprogsdidaktik
- fremmedsprogstilegnelse
- fremmedsprogsundervisning
- nabosprog
- tysk
- dansk
Projekter
- 1 Afsluttet
-
KursKultur 2.0
Klimaszyk, P. (Projektdeltager)
01/07/19 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Aktiviteter
- 1 Konference
-
CLIL - fächerübergreifendes Lernen in der Nachbarsprache
Klimaszyk, P. (Oplægsholder)
1 apr. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference