NAFA Dialog - Whiteboards skaber dybdelæring - erfaringer fra Læreruddannelsen i Vordingborg

Kia Wied (Udvikler), John Andersson (Andet), Per Michael Pedersen (Andet), Lars Bo Kinnerup (Andet), Ivar Lykke Ørnby (Andet)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionPodcast, musik- og lydproduktionFormidling

Abstract

I dette afsnit taler Naturfagsakademiets programleder for indsatsen i læreruddannelsen, Kia Wied , med John Andersson, Per Michael Pedersen og Lars Bo Kinnerup fra professionshøjskolen Absalon i Vordingborg. De tre undervisere fortæller om deres erfaringer og teoretiske overvejelser om at bruge whiteboard sammen med deres studerende. De oplever bl.a. at whiteboards flytter aktiviteten fra læreren til den lærende, en erfaring der også kan bruges i klasserummet på en grundskole. Arbejdet udspringer at deres arbejde i professionelle læringsfælleskaber.
Ved siden af podcastoptagelsen kan du i den tilhørende billedfortælling se nogle konkrete eksempler på hvordan studerende har arbejdet med whiteboards i undervisningen. Det skal desuden nævnes, at gruppen i øjeblikket arbejder på en artikel til tidskriftet Mona, hvor de præsenterer deres pædagogiske og didaktiske tilgang og resultaterne af prøvehandlingen med whiteboards i undervisningen i en mere udfoldet form. Når artiklen ligger klar vil der blive lagt et link til artiklen her på siden.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato29 sep. 2022
PublikationsmedierOnline
Størrelse22 min
StatusUdgivet - 29 sep. 2022

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Didaktik
  • Naturfag
  • læringsfællesskaber
  • NAFA Grundskolen
  • NAFA Læreruddannelsen

Citationsformater