Abstract
I kapitel bliver forholdet mellem nation, national identitet og nationalisme undersøgt med inddragelse af G. F. Herder og N.F.S. Grundtvigs syn på forholdet mellem kultur og nation samt en modstilling af det kulturelle og politiske medborgerskab.
Herefter problematiseres begrebet nation med udgangspunkt i Benedict Andersons beskrivelse af nationen som et forestillet fællesskab.
Forståelsen af kultur som nationalkultur problematiseres ved at inddrage forskellige definitioner af kultur, og med udgangspunkt i Peter Bergers og Thomas Luckmanns samfundsteori undersøges, hvordan forskellige kultursyn vægter forholdet mellem individ og fællesskabet.
Kapitlet afrundes med et oplæg til diskussion af, hvilke konsekvenser de forskellige forståelser af medborgerskab og kultur kan have for skolens virke.
Herefter problematiseres begrebet nation med udgangspunkt i Benedict Andersons beskrivelse af nationen som et forestillet fællesskab.
Forståelsen af kultur som nationalkultur problematiseres ved at inddrage forskellige definitioner af kultur, og med udgangspunkt i Peter Bergers og Thomas Luckmanns samfundsteori undersøges, hvordan forskellige kultursyn vægter forholdet mellem individ og fællesskabet.
Kapitlet afrundes med et oplæg til diskussion af, hvilke konsekvenser de forskellige forståelser af medborgerskab og kultur kan have for skolens virke.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | KLM på tværs : Sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 163-180 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-1633-7 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- kultur
- Medborgerskab, forholdet mellem individ og samfund
- integration
- kulturel dannelse
- kulturel kompetence
- kulturforståelser
- national identitet