Natur og naturfænomener i dagtilbud

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Pædagogers naturfaglighed er altafgørende for, at børn kan lære noget om naturen. I dette kapitel argumenteres der for, hvorfor det er vigtigt for pædagoger at have et kendskab til, en viden om og en indsigt i naturen. Der gives helt konkrete anvisninger på hvilke dyr og planter, som pædagoger bør kende og vide noget om. På den anden side er der indenfor pædagogisk praksis på daginstitutionsområdet et krav om at opfylde temamålene i pædagogiske læreplaner for natur og naturfænomener. Det forhold kræver, at pædagogen har de nødvendige kompetencer til at løfte opgaven. I pædagoguddannelsens specialisering i dagtilbud indenfor naturområdet, lægges der i kompetencemålene op til, at studerende udvikler didaktisk kompetence til at planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb med børn på dagtilbudsområdet. I kapitlet gives der et bud på en didaktisk model, der kan hjælpe pædagogen til at strukturere sine didaktiske overvejelser og mulighed for analyse af naturfaglige aktiviteter og forløb.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitet i dagtilbud : Grundbog til dagtilbudspædagogik
RedaktørerTorben Næsby, Ida Kornerup
Antal sider16
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Sider78-95
ISBN (Trykt)978-87-7160-120-6
StatusUdgivet - 2015
NavnDen professionelle pædagog

Emneord

  • dagtilbud

Citationsformater