Abstract
Naturfag i et spændingsfelt – kritiske perspektiver på aktuelle tendenser er et bidrag til den naturfagsdidaktiske diskurs i Danmark, som i for lang tid har været præget af selvfølgeligheder. Naturfag i førskoleindsats og i grundskole nyder stor interesse og bevågenhed fra politisk hold, erhvervsliv og fra fonde, hvilket bl.a. kommer til udtryk gennem rundhåndede bevillinger til forskning og udvikling – en tendens, som andre fagområder aktuelt ikke på samme vis nyder gavn af. Bevågenheden og bevillingerne gør, at alle involverede lægger sig i selen for at leve op til krav og forventninger, og involverede er både ministerier, kommunale forvaltninger, didaktiske forskere, lærer- og pædagoguddannere og praktikere i skoler og daginstitutioner.
Iveren for at leve op til krav, forventninger og udbudte midler bevirker tilsyneladende, at den kritiske refleksion udebliver, for der er ikke nogen indiskutabel selvfølge i den retning og det tempo, som naturfagsundervisningen bevæger sig i. De selvfølgeligheder, som forfatterne til denne antologi har valgt at udfordre, omfatter:
• STEM-begrebets og fondes uproblematiske indflydelse på naturfagsundervisningen
• Teknologi og teknologiforståelse som en indlysende del af naturfagene
• Elever skal tilegne sig indsigt i naturvidenskabens væsen udelukkende gennem problemorienteret naturfagsundervisning
• Børn i førskolealderen bliver introduceret til natur og naturvidenskab gennem uddannede og engagerede pædagoger
• Naturfagsundervisningen lever op til forventninger om og beskrivelser af feltarbejde i læseplaner og vejledninger for fagene
• De omfangsrige fagbeskrivelser fremmer dybdelæring og forståelsesbaseret naturfaglig dannelse
• Naturfaglig kompetence fremstår i faghæfterne som et entydigt mål for undervisning og evalueringsbegreb
Bogen henvender sig primært til lærer- og pædagogstuderende i naturfag på bachelor- og kandidatuddannelser, til lærere og pædagoger på efter- og videreuddannelse samt til naturfagsdidaktiske forskningsmiljøer.
Iveren for at leve op til krav, forventninger og udbudte midler bevirker tilsyneladende, at den kritiske refleksion udebliver, for der er ikke nogen indiskutabel selvfølge i den retning og det tempo, som naturfagsundervisningen bevæger sig i. De selvfølgeligheder, som forfatterne til denne antologi har valgt at udfordre, omfatter:
• STEM-begrebets og fondes uproblematiske indflydelse på naturfagsundervisningen
• Teknologi og teknologiforståelse som en indlysende del af naturfagene
• Elever skal tilegne sig indsigt i naturvidenskabens væsen udelukkende gennem problemorienteret naturfagsundervisning
• Børn i førskolealderen bliver introduceret til natur og naturvidenskab gennem uddannede og engagerede pædagoger
• Naturfagsundervisningen lever op til forventninger om og beskrivelser af feltarbejde i læseplaner og vejledninger for fagene
• De omfangsrige fagbeskrivelser fremmer dybdelæring og forståelsesbaseret naturfaglig dannelse
• Naturfaglig kompetence fremstår i faghæfterne som et entydigt mål for undervisning og evalueringsbegreb
Bogen henvender sig primært til lærer- og pædagogstuderende i naturfag på bachelor- og kandidatuddannelser, til lærere og pædagoger på efter- og videreuddannelse samt til naturfagsdidaktiske forskningsmiljøer.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederikshavn |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Antal sider | 141 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-126-2 |
Status | Udgivet - 1 nov. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Naturfagsdidaktik