Naturfaglig kompetence i ministeriets udlægning: kan læreren bruge begrebet som målkategori?

Steffen Elmose

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskriver hvordan Undervisningsministeriet forventer at det aturfaglige kompetencebegreb indgår i operationalisering af læringsmålstyret undervisning, og den analyserer ministeriets lovtekst om mål for faget natur/teknologi. Analysen baserer sig på en diskursanalyse, hvor artiklen
argumenterer for at Forenklede Fælles Mål for faget natur/teknologi repræsenterer en diskurs om det naturfaglige kompetencebegreb med bestemte gyldighedskriterier som ikke inddrager en didaktisk
diskurs. Gennem analysen vil Undervisningsministeriets præsentation af det naturfaglige kompetencebegreb blive problematiseret med baggrund i ministeriets intention om at bruge det som en eksplicit evalueringskategori.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Udgave nummer2
Sider (fra-til)38-56
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 12 jun. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • kompetencemål
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater