Naturfagligt projektarbejde med skole-virksomhedssamarbejde: Undervisningsmateriale udviklet på baggrund af projekt NEXT:GrEeN

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

Abstract

Dette materiale er udarbejdet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet NEXT:GrEeN, der havde fokus på skole-virksomhedssamarbejde. Projektet var et samarbejde mellem Institut for Læreruddannelse ved Københavns Professionshøjskole (KP) og Amager Ressourcecenter (ARC) og var støttet af Nordea-fonden.
I projektet er udviklet et koncept for undervisning, hvor elever i naturfagsundervisningen engageres i at finde innovative løsninger på autentiske problemstillinger om affald og miljø. ARC havde på forhånd identificeret adskillige relevant problemstillinger, som klasserne kunne vælge imellem, og var fire gange under forløbet involveret i elevernes problemløsninger.
At arbejde med innovation og entreprenørskab og inddragelsen af eksterne aktører kan være en udfordring for naturfagslærere. Dette materiale lægger derfor op til refleksioner over, hvordan undervisningsforløb med skole-virksomhedssamarbejde og problemløsende projektarbejde kan skrues sammen til naturfagsundervisningen i overbygningen. Derudover er der konkrete anvisninger og eksempler på generiske aktiviteter, hvis man som lærer vil tilrettelægge et forløb. Endelig indeholder materialet et eksempel på et forløb.
Målgruppen er lærerstuderende og naturfagslærere i overbygningen, men materialet kan også bruges som inspiration for andre, der er interesserede i skolevirksomhedssamarbejde.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Antal sider93
ISBN (Trykt)978-87-972559-0-2
StatusUdgivet - 6 nov. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læreruddannelsen

Citationsformater