Naturfagslæreres konstruktion af forståelse og fortolkning af erfaring i den første praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Baseret på cases fra to nye naturfagslærere, repræsenteret ved brug af en "meaning-making model", er en række muligheder og udfordringer for fortsat læring i praksis identificeret. Til perspektivering inddrages refleksioner fra en kohorteundersøgelse af naturfagslærere. Muligheder diskuteres under to overskrifter: 1) at lærer ved at afprøve i praksis og 2) at lære i kollegialt samspil. Udfordringer ift. pkt. 1 identificeres relateret til om lærerne fokuserer på elevernes naturfaglige begrebsudvikling, eller om det eneste succeskriterium er glade og aktive elever. Udfordringer ift. pkt. 2 er først og fremmest store forskelle fra skoler hvor hver naturfagslærer passer sit, til skoler med tæt samarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bind2012
Udgave nummer2
Sider (fra-til)37-54
Antal sider18
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • læring
  • naturfagsdidaktik
  • naturfagsundervisning
  • praksis

Citationsformater