TY - RPRT
T1 - Naturlig science i dagtilbud - på vej mod en pædagogisk sciencepraksis
AU - Hardahl, Liv Kondrup
AU - Foxby, Annika
AU - Jensen, Rikke Klith
PY - 2023/9/19
Y1 - 2023/9/19
N2 - Takket være støtte fra Novo Nordisk Fonden kan vi udgive denne rapport, derkaster lys over sciencepædagogik i dagtilbud med en særlig opmærksomhed påden filosofiske samtale som ramme for arbejdet med dette. Rapporten byggerpå erfaringerne fra det fire år lange projekt Naturlig science i dagtilbud, somer et tæt samarbejde mellem Professionshøjskolen Absalon og GuldborgsundKommune, der blev realiseret i perioden januar 2020 - juni 2023.Med rapporten ønsker vi at give de praktiske erfaringer og forskningsviden fraprojektet videre i en form, hvor de kan være med til at sætte spor i de danskedagtilbud og kvalificere arbejdet med sciencepædagogik. Det er vores store forhåbning, at vi gennem praksisnære eksempler og drøftelser kan vise, hvordansciencepædagogik kan give sig til udtryk i praksis, samt hvordan den filosofiskesamtale kan danne fundament for en sciencepædagogisk forholdemåde i enpædagogisk hverdag. Dermed håber vi at bidrage til at afmontere den manglende tillid til og tro blandt pædagoger på, at de kan udøve en sciencepædagogiskpraksis uden en formel naturvidenskabelig uddannelse.I denne optik er rapporten fortrinsvist skrevet til praktikere og studerende, daden indeholder et stort antal praksisfortællinger og gode råd til arbejdet medscience i dagtilbud. Rapporten kan dog med fordel også læses af kommuner ogandre aktører interesseret i opkvalificering af pædagogisk personale, idet rapporten indeholder beskrivelser af projektets intervention, samt resultater heraf.Vi har i rapporten bevidst valgt at omtale det pædagogiske personale som pædagoger, men det er vigtigt at pointere, at studerende og medhjælpere, såvel sompædagogiske assistenter, pædagoger og ledere har deltaget i udviklingen af projektet. Uddannelsesniveauet har i dette projekt ikke været i fokus, men derimod at hele personalegruppen, uafhængigt af uddannelsesniveau, er gået ind i projektet med en lyst til og nysgerrighed på science og udvikling af egen og fælles praksis.
AB - Takket være støtte fra Novo Nordisk Fonden kan vi udgive denne rapport, derkaster lys over sciencepædagogik i dagtilbud med en særlig opmærksomhed påden filosofiske samtale som ramme for arbejdet med dette. Rapporten byggerpå erfaringerne fra det fire år lange projekt Naturlig science i dagtilbud, somer et tæt samarbejde mellem Professionshøjskolen Absalon og GuldborgsundKommune, der blev realiseret i perioden januar 2020 - juni 2023.Med rapporten ønsker vi at give de praktiske erfaringer og forskningsviden fraprojektet videre i en form, hvor de kan være med til at sætte spor i de danskedagtilbud og kvalificere arbejdet med sciencepædagogik. Det er vores store forhåbning, at vi gennem praksisnære eksempler og drøftelser kan vise, hvordansciencepædagogik kan give sig til udtryk i praksis, samt hvordan den filosofiskesamtale kan danne fundament for en sciencepædagogisk forholdemåde i enpædagogisk hverdag. Dermed håber vi at bidrage til at afmontere den manglende tillid til og tro blandt pædagoger på, at de kan udøve en sciencepædagogiskpraksis uden en formel naturvidenskabelig uddannelse.I denne optik er rapporten fortrinsvist skrevet til praktikere og studerende, daden indeholder et stort antal praksisfortællinger og gode råd til arbejdet medscience i dagtilbud. Rapporten kan dog med fordel også læses af kommuner ogandre aktører interesseret i opkvalificering af pædagogisk personale, idet rapporten indeholder beskrivelser af projektets intervention, samt resultater heraf.Vi har i rapporten bevidst valgt at omtale det pædagogiske personale som pædagoger, men det er vigtigt at pointere, at studerende og medhjælpere, såvel sompædagogiske assistenter, pædagoger og ledere har deltaget i udviklingen af projektet. Uddannelsesniveauet har i dette projekt ikke været i fokus, men derimod at hele personalegruppen, uafhængigt af uddannelsesniveau, er gået ind i projektet med en lyst til og nysgerrighed på science og udvikling af egen og fælles praksis.
M3 - Rapport
BT - Naturlig science i dagtilbud - på vej mod en pædagogisk sciencepraksis
PB - Professionshøjskolen Absalon
ER -