Neoliberal styring af dansk naturfagsundervisning siden årtusindskiftet: fra pensumitis til competitis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel vises det hvordan den neoliberale diskurs med NPM-inspirerede styringsmekanismer og med OECD, som en grå eminence, har haft betydning for begreberne naturfaglig kompetence og evidens og for forskellige aktørers handlemuligheder med udvikling af naturfagsundervisning. Der spørges i artiklen om ikke pensumitis er blevet erstattet af en mere omssiggribende sygdom, competitis. Således indgår individuelle kompetencer i en allestedsnærværende konkurrence fra det lokale til det globale, og styringen af de naturfaglige kompetencer bevæger sig mod centraliseret mikroledelse. Endvidere spørges der til det hensigtsmæssige i økonomiens og det private erhvervslivs priviligerede position i forhold til udvikling af dansk naturfagsundervisning
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bindMarts
Udgave nummer1
Sider (fra-til)37-57
Antal sider21
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1 mar. 2017

Emneord

  • naturfag

Citationsformater