Abstract
I denne artikel vises det hvordan den neoliberale diskurs med NPM-inspirerede styringsmekanismer og med OECD, som en grå eminence, har haft betydning for begreberne naturfaglig kompetence og evidens og for forskellige aktørers handlemuligheder med udvikling af naturfagsundervisning. Der spørges i artiklen om ikke pensumitis er blevet erstattet af en mere omssiggribende sygdom, competitis. Således indgår individuelle kompetencer i en allestedsnærværende konkurrence fra det lokale til det globale, og styringen af de naturfaglige kompetencer bevæger sig mod centraliseret mikroledelse. Endvidere spørges der til det hensigtsmæssige i økonomiens og det private erhvervslivs priviligerede position i forhold til udvikling af dansk naturfagsundervisning
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Vol/bind | Marts |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 37-57 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2017 |
Emneord
- naturfag