Abstract
Demens er en udfordrende tilstand, som fordrer en bredere tilgang end kun den sundhedsfaglige. Gennem de seneste år har den socialpædagogiske tilgang kunne indtage en mere fremtrædende position på demensområdet og bidraget til øget trivsel og livskvalitet for mennesker med demens. Dette har medført et paradigmeskifte indenfor demensomsorgen, hvor socialpædagogisk faglighed bliver mere og mere efterspurgt. Indenfor det socialpædagogiske område ser det ud til, at den neuropædagogiske tilgang kan bidrage positivt til trivsel hos mennesker med demens. Dog foreligger der kun sparsom forskning på området i Danmark. Vi ønsker i nærværende artikel at undersøge hvilken viden der eksisterer om neuropædagogik i et socialpædagogisk perspektiv indenfor demensområdet i en international kontekst. Ligeledes kan artiklen bidrage til en diskussion af begrebsforståelser inden for et internationalt felt for socialpædagogik og demensomsorg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 27 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 51-62 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 30 jun. 2024 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Neuropædagogik
- socialpædagogik
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- Demens
- Litteraturstudie
- Omsorg
- Relationer